whinar dot wordpress dot com

kreti & pleti

Posted on: 16 april 2009

snart ska jag åka iväg till jobbet på personalmöte. jag har inte varit där sen i söndags, sen min hemska incident >______< känns ju sådär att återvända, hoppas väl mest på att väktarna inte kommer vara där… men personalmöte, det känns viktigt och bra.

funderar samtidigt på min arbetsplats, och människorna som finns där. och de som vi kallar ”gäster”, mer specifikt. de flesta är softa, helt vanliga människor, som gillar kaffe och som oftast inte kan låta bli att köpa nån flottig bakelse till. andra är nyrika skinny bitches från sjöstaden som vill ha decaf-latte med extra espressoshot på lättmjölk, utan skum. men de är också roliga. de absolut flesta kunderna är faktiskt roliga; inte ens lattemammorna är all bad för de är ofta så himla gulliga mot alla som jobbar (märker ni att jag är på gott humör idag?).

det finns bara en typ av kund som jag inte finner någon som helst charm i, inte ens på en av mina bra dagar. jag vet inte riktigt vad jag kan kalla dem för… men det är de där jävla äggen som inte kan läsa själva, ta reda på svaren till sina frågor själva, som inte orkar ta till sig kunskap och behålla den. de som frågar vad som finns att dricka, när man kan utgå ifrån att det som finns står uppskrivet på menyn. de som envisas med att beställa en dryck av mellanstorlek, när det inte finns nåt sånt alternativ på menyn. ba ”det står liten latte 30 kr, stor latte 35 kr – men vad kostar en mellanlatte då?”. de som pekar på biscottin och säger ”och så tar jag en skorpa”, de som beställer en ”stor expresso”. de som frågar vad olika bakverk kostar, fast det står prisskyltar vid varenda en…

åååhh.. nu blir jag sådär trött att jag inte orkar skriva mer. varför kan inte bara alla människor vara knivskarpa och självständiga, med nerver av stål och ett hjärta av guld? då hade det verkligen varit svårt för mig att ha en dålig dag på jobbet, haha. eller ja, jag hade iallafall sluppit svara på jävligt dumma frågor.

6 svar to "kreti & pleti"

Mmm, alla-som-står-bakom-disks-mardröm: frågaren. (Även kallad puckot.)

Uwh jobbigt. En annan kul grej är att jobba i kassan på ica…
”Det där var tre för tio!”
”Ja det går in automatiskt”
”Det där är fyra för tjugo!”
”Ja, alla såna rabatter går in automatiskt”
”Det där är ta tre betala för två!”
”JA DET GÅR OCKSÅ IN AUTOMATISKT”

jag gillar när folk ringer mig på jobbet och frågar vilka pizzor som finns. DOH! typ 100?!

hahaha, åh gud vilka puckon. jag inser också nu att vi själva typ är den perfekta kunden, eftersom att vi vet hur det är att stå bakom en kassa. jag får liksom lite prestationsångest, jag vill visa personen bakom disken att jag minsann vet vad som är en bra kund så jag är alltid astrevlig, gnäller aldrig, hälsar när jag kommer och tackar när jag går, dricksar och småpratar. wörd.

precis, har man en gång jobbat inom handeln vet man hur otroligt viktigt det är att vara en trevlig kund!
haha fast visst känner jag mig lite som att jag tassar på tå för personalen när jag ler mitt bredaste leende och tackar innerligt! 🙂

haha! jag skulle fan kunna skriva en bok om alla anekdoter från min tid på donken. men ja, värst är retardsen som måste få allt förklarat för sig. som man måste typ prata pedagogiskt och långsamt med, vilket hade varit ok om personen ifråga var typ fem bast – men inte 30! folk förväntar sig typ att bara för att man står i kassan så MÅSTE man serva dem på alla jävla sätt som finns, de kan inte ens tänka eller läsa själva liksom. ÅH *blir förbannad*

Kommentera

sweet tooth annie.



bloglovin



Maila mig

Kalender

april 2009
M T O T F L S
« Mar    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

RSS Last.fm

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Blog stats

  • 17,953 hits

Stuffs

